آموزش - یادگیری - دانستنی

برای یادگیری بهتر

آموزش - یادگیری - دانستنی

برای یادگیری بهتر

خب این وب روبرای بالابردن بعضی اطلاعات درست کردم . مثلا چه عملی باعث میشه ما از دماغ مون بو بکشیم ... و و و ...

بایگانی

مراحل ساخت و طراحی هویت برند

شنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۴، ۰۱:۱۴ ق.ظ



brand identity
یکی از افتخارات هر گرافیستی انجام طراحی یک نشان تجاری است که در زمانی که برای عموم رونمایی می‌شود یک تجربه تمام عیار را به ارمغان می آورد.
اما در اکثر مواقع تنها طراحی یک نشان یا لوگو کفایت نمی‌کند، زیرا یک سازمان با تمام لایه‌های مدیریتی و سیاستی خود علاوه بر یک نشان نیاز به یک نام تجاری با شخصیت، هویت و دربرگیرنده اهداف سازمان دارند.
در اولین بخش از این مقاله به رابطه بین نام تجاری، هویت و نشان تجاری (آرم) می‌پردازیم.

نام تجاری، هویت تجاری و آرم (Brand vs. Identity vs. Logo)
relationship
نام تجاری به درک بصری و بازخورد احساسی و هیجانی از محصولات و خدمات سازمان وابستگی دارد؛ همچنین به نوع محاورۀ مشتریان با یکدیگر دربارۀ شرکت و چگونگی نقل قول و انتشار آن نیز وابسته است.
یک نام تجاری مجموعه‌ای از انتظارات، خاطرات ، داستان‌ها و روابط است که به اتفاق یکدیگر ، منجر به تصمیم مصرف‌کننده برای انتخاب یک محصول یا خدمات می‌شود.
هویت یک حالت منسجم از کلیه عوامل بصری (و البته احساسی) است که عبارتند از : بسته بندی، پیام ها، پروژه‌های دیجیتال، رایحه، رنگ و غیره.
لوگو در مرکز این دیدگاه بصری قرار دارد بطوری که مشتریان بتوانند به وجه تمایز بین محصولات یک برند تجاری را شناسایی کنند، به اشتراک بگذارند و همچنین آن برند را به خاطر بسپارند.

معمولاً آرم یا لوگو به صورت یک نشان(ساین) یا تایپوگرافی(لوگوتایپ) و یا متشکل از هر دو(لوگو) طراحی می‌شود،در تصویر زیر می‌توانید اصول پنجگانۀ طراحی لوگو را ببینید:
logo-design

و حال بپردازیم به فازهای عملیاتی برای طراحی هویت برند:
فاز اول : ( پژوهش، شخصیت برند و آغاز طراحی – Research, Vision & Design Brief )
phase1
مهمترین بخش مربوط به عمق تحقیقات بازاریابی و اندازه شرکت می‌شود که هدایت کننده و ستون اصلی ادامه روند پروژه است که در ذیل به سوالات بنیادی جهت کشف روش‌های کمی و کیفی آن می‌پردازیم:
– درک مخاطبین از محصولات و خدمات شما در مقابل رقبا در بازار ؟
– موقعیت نام تجاری شما چیست؟ جواب‌هایی برای سوالاتی مانند: چه چیز، چگونه، برای چه کسی، کجا، چرا و چه زمانی؟
– مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ محصولات و خدمات شما، کجا با مشتری ارتباط بر قرار می‌کنند؟ و این ایجاد ارتباط کجا و چگونه به کمک شما می‌آید که مشتری به شما فکر کند و یا محصول شما را انتخاب کند؟
– محصول شما و مواد تشکیل دهنده و فرایند ساخت آن چیست؟
– ارزش، سود و رسالت محصول شما چیست؟
– چشم‌انداز برند شما چیست؟
– و همچنین موضوعات مرتبط با هویت برند می‌تواند مواردی از این قبیل باشد: آگاهی از بازار ، ارزش مصرف‌کننده، درک نام تجاری در مقابل رفتار مصرف کننده و همچنین تغییرات همیشگی تمایلات مربوط به ارتباطات نام تجاری و مصرف کننده.

فاز دوم : ( لوگو، هویت، و راهنما – Logo, Identity, & Guidelines )
phase2

پس از فاز تحقیقاتی اول و تهیه یک تعریف مختصر درباره طراحی، نوبت به شروع طراحی لوگو و هویت سازی است:
– آرم یا لوگو
example-itv
طبق روال معمول اولین قدم در طراحی آرم با اتود زدن‌های دستی بر روی کاغذ است که این طرح‌ها شاید ۱۰۰ ها بار تکرار شود تا جهت تائید نهایی و اجرای دیجیتال آماده شود.

– ساختار و روش هویت سازی
identitysystem-1-handsomecoffee
معمولاً ساختار و روش هویت سازی پس از پایان کار طراحی آرم آغاز می‌شود.
هویت سازی مانند یک زبان بصری در لوگو نمایان می‌شود و بهترین نوع طراحی به گونه‌ایی باید باشد که علاوه بر داشتن ساختاری ثابت پویایی لازم را داشته باشد.
خط‌مشی یک لوگو شامل شکل، فونت، رنگ و طرح‌بندی آن می‌شود که باعث می‌شود لوگو شخصیت پیدا کند.
brandguidelines-bestbuy
ساختار هویت برند به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که حتی محل استفاده و اندازه لوگو در جاهای مختلف، فونت و رسم‌الخط بکار رفته در بسته بندی و هرجای دیگر در آن لحاظ شده باشد.
بهتر است راهنمای استفاده از برند (کتابچۀ برند) را در اختیار افرادی قرار دهید که می‌خواهند لوگو را استفاده یا منتشر کنند (چاپخانه، شرکت‌های پیمان‌کار و …)

فاز سوم : ( نظارت و به‌روز نگه‌داشتن نام تجاری – Monitoring & Rebranding )
rebrand-examples
در آخر بعد از تولد هویت نام تجاری و معرفی آن، میبایستی آنرا مانند موجودی که زنده است و نفس می‌کشد و چه تقابلی با مشتریان دارد زیر نظر داشت.
در نهایت با صرف‌نظر از زمان در صورتی که بازار هدف شما تغییر کرد و یا محصولات شما دستخوش تغییر شدند زمان آن رسیده است که شما هویت تجاری‌تان را عوض کنید و اصلی ترین دغدغه شما باید این باشد که با حفظ نزدیکی و همسانی، علامت تجاری جدید را خلق کنید که مشتری آنرا به یاد بیاورد.


منبع :http://www.imarketor.com

  • امیرحسین صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی