آموزش - یادگیری - دانستنی

برای یادگیری بهتر

آموزش - یادگیری - دانستنی

برای یادگیری بهتر

خب این وب روبرای بالابردن بعضی اطلاعات درست کردم . مثلا چه عملی باعث میشه ما از دماغ مون بو بکشیم ... و و و ...

بایگانی

تاریخچه کیسه هوا در خودرو

جمعه, ۸ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۴۱ ب.ظ

http://www.poolnews.ir/files/fa/news/1390/5/13/27672_951.jpg
در سال 1981 سری W126 مرسدس S-Class در نمایشگاه اتومبیل ژنو بخاطر تجهیزات اختیاری جدیدی که در ان بکار رفته بود توجه بسیاری را بخود جلب کرد ( ایربگ و کمربندهای پیش کشنده) ،دو نواوری بسیار تاثیر گذار در زمینه ایمنی خودرو.
ترکیب این دو سیستم برای سرنشینان جلو در تاریخ جولای 1981 برای اولین بار بر روی سری W126 (سدان و کوپه) بعنوان آپشن اضافه با قیمتی معادل 780 یورو ، قرار گرفت.

 
 
 
 

در خلال اولین سال ارائه این سیستم ، تعداد 2,636 نفر از خریداران S-Class این سیستم جدید ایمنی را (که قرار بود در اینده عرضه شود) سفارش دادند تا بر روی خودروی خود نصب کنند. بیش از 12 میلیون خودروی مرسدس-بنز در 25 سال اولیه اختراع این سیستم ،مجهز به ایربگ شدند.

 

یک بالشتک هوا برای محافظت رانندگان

اولین ایده این بود "یک بالشتک هوای محافظت کننده از راننده هنگام تصادفات در فرمان خودرو" ، که در سال 1950 مطرح شد اما در ان زمان امکان تطبیق این تز با سنسورهای مکانیکی و سیستم های کنترلی وجود نداشت.

 

این طرح در ان زمان بعلت اینکه ایالات متحده برنامه هایی را اعلام کرد مبنی بر تجویز نوعی سیستم اتوماتیک محافظ سرنشین ماشینهای مسافرتی در سال 1969 ، جهش تازه ای یافت و در سال 1973 حتی تا مرز اجباری شدن ایربگ راننده برای اتومبیلهای جدید هم پیش رفت اما به هر حال این قانون به عللی مکرراً به تعویق افتاد.

این پیشرفتهای بوجود امده موازی شد با تحقیقات مستمر و پیاپی پژوهشگران مرسدس-بنز بر روی ایربگ که قبلا در اشتوتگارد در سال 1967 اعاز شده بود. این محققان در سالهای اولیه موانع زیادی پیش روی خود داشتند تا بر انها چیره شوند. سیستم حسگرها نیز درحال توسعه یافتن بود تا اینکه نوعی گاز و الیافی خاص نیز برای ایربگ پدید امد.
در اولین تست ها از هوای متراکم و فشرده شده و گاز Freon برای بار کردن ایربگ استفاده شد. اما تحقیقات و راهکارهای تخصصی ، استفاده از یک کیسه پارچه ای که توانایی باد شدن در چند میلی ثانیه را توسط یک منبع شارژ سریع در هنگام تصادفات داشت ، تثبیت کرد.
سرانجام پژوهشگران با استفاده از تکنولوژی موشک ، سدیم اسید با قابیت انفجار را برای این امر بکار گرفتند.

 
 

در سال 1971 مرسدس-بنز شماره ثبت انحصاری DE 2152902 C2 را برای این اختراع دریافت کرد و قرار داد.

 

جزئیات زیادی در این طرح جدید امنیتی بود که تا قبل از اماده شدن برای عرضه در اتومبیلها ،احتیاج به بهبود داشت.
ایربگ قابل اطمینان بودن خود را در بیش از 250 تست ضربه ، 2500 تست برخورد غلتکها با خودرو و هزاران تستهای انفرادی دیگر که انجام شد ، اثبات کرد.
درهمان زمان 600 خودرو نیز برای ازمایش های طولانی مدت جهت تست امکان عمل کردن ایربگ در زمان رانندگی عادی و بدون تحریک ، اماده شد.

 
 
 
 

تکامل بالشتک هوا

با پیشرفت این صنعت در سال 1987 ایربگ سرنشین جلو نیز طراحی شد و در نمایشگاه فرانکفورت عرضه شد. به تدریج با تحقیقات بعمل امده اندازه ایربگ ها را کوچکتر کردند که همین امر باعث شد تا انواع دیگر ایربگ نیز ساخته شود از قبیل نوع پرده ای که در قسمت ستونها قرار میگیرد و در ضربات ناشی از پهلوی خودرو از سر و بدن سرنشینان محافظت میکند.

با تحقیقات انجام شده بر روی ایربگ های جانبی توسط مرسدس-بنز در سال 1993 این کمپانی تصمیم گرفت تا در سال 1995 این نوع ایربگها را بطور اپشن اضافه بر روی مدل E-Class قرار دهد و همینطور در سال 1998 ایربگهای شیشه های کناری را نیز بطور مکمل ایربگهای جانبی ارائه داد. در سال 2001 نیز ایربگهایی جانبی برای محافظت از سرو قفسه سینه رانندگان در خودروهای روباز و رودستر عرضه کرد. درسال 1992 ایربگ راننده و در سال 1994 ایربگ سرنشین جلو نیز بصورت استاندارد بر روی تمام مدلهای اتومبیل مرسدس-بنز قرار گرفت.

در S-Class سری W221 ایربگهای انطباقی و هماهنگ شونده یکی از قسمتهای فلسفه امنیت این خودرو که با نام PRE-SAFE® شناخته می شود را تشکیل میدهد. ایربگها در دو مرحله فعال میشوند ، بسته به میزان شدت برخورد و داده های شخصی که از راننده گرفته میشود و قابلیت هماهنگی هر چه بهتر با شخص راننده بطور خاص (با توجه به وزن ، قد ، سن ، جنسیت و...) را دارند. با ضمیمه کردن ایربگ به سیستم محافظت پیشگیرانه (PRE-SAFE®) توسط محققان مرسدس-بنز ، تا زمانیکه تصادفی رخ ندهد ایربگ ها فعال نیستند و به محظ در مدار قرار گرفتن این سیستم ایربگ ها نیز چک میشوند و فعال ! کمربند ایمنی با سیستم پیش کشنده نیز مکمل ایربگ قرار گرفت. در یک تصادف این سیستم حمایتی در چند میلی ثانیه با استفاده از یک نیروی زیاد پیش کشنده سرنشین را به سمت عقب (صندلی) میکشاند ، با بهره گیری از این سیستم در سری W126 واقعا سرنشین در جای خود فیکس و بدون حرکت قرار میگیرد حتی اگر کمربند خود را شل بسته باشد که بطور اتوماتیک کشیده و این عمل انجام خواهد شد.

 
 
 

در سال 1984 تمام مدلهای مرسدس-بنز به کمربندهای ایمنی با سیستم پیش کشنده برای سرنشینان جلو و در سال 1994 به سیستم محدود کننده نیرو از جانب کمربند بر سینه سرنشین ، برای دستیابی به یک امکانات منحصربفرد ، مجهز شدند. در سال 2002 این سیستم با یک سیستم الکترونیکی پیشکشنده تکمیل شد تا به سیستم PRE-SAFE® اتومبیل معرفی شود و به ان ضمیمه شود. در این سیستم زمانیکه PRE-SAFE® یک وضعیت بهرانی را تشخیص داد و اتومبیل را برای برخوردی بالقوه مهیا کرد کمر بندها و تمام سیستم های امنیتی برای ایفای نقش اماده هستند اما اگر اتفاقی نیفتد و خطر رفع شود بر خلاف سیستم های پیش کشنده قبلی ، این سیستم (الکترونیکی) میتواند به همان حالت قبلی خود باز گردد.

 

ایربگ و کمربند ایمنی بعنوان یک هویت و موجودیت مستقل

ایربگ بعنوان یک مکمل برای کمربند ایمنی قرار گرفت نه یک جایگزین ! پژوهشگران نیز این دو سیستم را ابداع کردند تا بهترین امنیت را برای سرنشینان به ارمغان بیاورند.
از سال 1981 که ایربگ و کمربندهای پیشکشنده در اتومبیلها قرار گرفتند تا کنون جان هزاران انسان به واسطه انها نجات داده شده است در امریکا جان 14200 نفر و در المان از سال 90 جان 2500 نفر.
مرسدس-بنز قصد دارد تا با نواوری های بیشتر خود در این زمینه این سیستم جامع امنیتی را بهبود بخشد و با بهره گیری از انها سیستم کامل امنیتی را ایجاد کند.
در سال 1992 برای نشان دادن قابلیت اطمینان موثر این سیستم ، مرسدس-بنز تصمیم گرفت که 1 میلیون امین ایربگ را بر روی یک Mercedes-Benz 500 SEL ساخته شده در سال 1981 نصب کند.


منبع :http://www.centralclubs.com

  • امیرحسین صالحی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی